Integracja planerów miejskich z innymi rodzajami transportu

Przy obecnej liczbie ludności i zatłoczeniu naszych miast poruszanie się przestaje być sprawą trywialną. Kierowcy już wielu lat stosują systemy nawigacyjne do planowania trasy. Od kilku lat jest możliwość ustalenia planu podróży koleją, a także w niektórych przypadkach autobusami międzymiastowymi. Nowością ostatnich lat są planery miejskie umożliwiające planowanie przejazdu transportem miejskim. W wielu sytuacjach zupełnie oczywiste są zmiany środka transportu: z samochodu na tramwaj czy metro z powodu korków w mieście czy z pociągu na autobus w przypadku dojazdów podmiejskich. Wszystkie sposoby przejazdu często szczególnie przez młodych ludzi są uzupełniane przez dojście piesze do wybranego celu. Na razie systemy informatyczne obsługujące planowanie tras samochodem, transportem miejskim i pieszo nie są jeszcze zintegrowane, ale jest to jak się wydaje jedynie kwestia czasu. Firma Google robi w tym kierunku już pierwsze kroki, ale system Google Transit działa tylko w trzech miastach w Polsce i to nie największych. W zakresie integracji już dzisiaj można i należy uczynić więcej.

Na pewno ogromnym ułatwieniem dla planującego przejazd koleją byłby odnośnik umożliwiający zaplanowanie dalszej podróży tramwajem czy autobusem po mieście. Szczególnie jeśli informatycy dokonają daleko pojętej integracji i punkt startowy oraz godziny odjazdu tramwaju będą już uwzględnione w odnośniku. Jest to najprostsza forma integracji. Można przecież pójść dalej. Przykładem może być przejazd z jednego miasta do drugiego. Na planach obu miast zaznaczamy punkty startu i mety oraz godzinę odjazdu. System sam planuje przejazd samochodem umożliwiając nam nawigację na wybranej trasie. To jest już obecnie możliwe. Co jednak mają zrobić osoby nie mające samochodu lub nie lubiące dłuższych podróży tym środkiem transportu? Mogłyby zaplanować tę samą trasę z użyciem dojazdu na dworzec kolejowy samochodem lub autobusem czy tramwajem, dalej jazdę pociągiem i na koniec znowu transportem miejskim. Wszystko automatycznie i bez zbędnego przepisywania pomiędzy systemami różnych danych. Do tego na klik zakup biletów na wybranej trasie. Niemożliwe?

Na razie jeszcze nie, przynajmniej nie w Polsce, ale informatycy bardzo szybko uzupełniają takie luki w realizacji naszych potrzeb. Tym bardziej, że zarówno w modelu prowizyjnym jak i reklamowym są w tym zakresie do zarobienia pieniądze i to całkiem konkretne.

1 Responses to Integracja planerów miejskich z innymi rodzajami transportu

  1. Marian pisze:

    Dlaczego tak skromnie? Spotkałem się już w internecie z koncepcją nawigatora globalnego. W skali całego świata, ze wszystkimi rodzajami transportu: samoloty, wypożyczalnie samochodów, pociągi, autobusy, metro, promy etc. Z możliwością rezerwacji biletów, miejsc w hotelach i sprzedaży. Oczywiście z różnymi systemami rabatowymi. Była to wypowiedź jednego z wizjonerów nawigacji, a jednocześnie osoby zajmującej kierownicze stanowisko w jednej z amerykańskich firm nawigacyjnych. Sądzę, że konkretne rozwiązania integrujące już istniejące podsystemy oraz rozwiązania nowe przyjdą właśnie stamtąd.

Dodaj komentarz