Test nawigacji TomTom XL

Niedawno, krótko po testach w Warszawie zainteresowałem się urządzeniem, które brało w nich udział czyli TomTom XL. Poddałem to urządzenie testom zarówno w Poznaniu jak i na trasie. Trzeba przyznać, że TomTom jest urządzeniem przyjemnym w użytkowaniu. Dobry kontrast i świetny ekran dotykowy bardzo pomagają w pracy.

TomTom XL - tryb dzienny

TomTom XL - tryb dzienny

Urządzenie zachowuje się jednak bardzo dziwnie w dość typowych dla nawigacji sytuacjach. Po zjechaniu trasy wyznacza nową, ale nie informuje o zjechaniu z trasy ani o tym czy dobrze jedziemy dopiero co wyznaczoną trasą. W najgorszym wypadku wyznacza ponownie trasę także robiąc to w milczeniu. Mnie to zupełnie zdezorientowało. Dopiero przed manewrem miałem komunikat co robić dalej, uważam, że zdecydowanie zbyt późno. Dość dziwny jest komunikat „Przed Tobą skręt w prawo”, który nie oznacza, że zaraz będzie manewr a jedynie, że taki będzie następny być może dopiero za kilometr. Także co najmniej dezorientujący jest komunikat „Zakręt w lewo i dalej koniec trasy” a faktycznie koniec trasy jest dopiero po na przykład dwustu metrach od skrętu. bardzo za to spodobała mi się strzałka pokazująca, po której stronie jezdni jest miejsce docelowe. Czasami przecież ulica jest szeroka i trzeba wiedzieć gdzie zaparkować. Za to bardzo dobry, czuły i szybki jest wbudowany GPS. Dodatkowo pokazuje ile sekund temu zgubił pozycję jeśli to się zdarzyło na przykład po wejściu do budynku.

TomTom XL - tryb nocny

TomTom XL - tryb nocny

Dziwne, że z listy moich punktów dostępnej przy wyznaczaniu trasy nie mogę nic dodać. Oczywiście jest specjalna pozycja menu do zarządzania moimi punktami, ale nie zawsze mam okazję wpisać je zawczasu. Brakuje też niestety opcji „poprzednie adresy”, choć w miarę dobrze działa opcja przypominania miasta i ulicy już przy wpisywaniu.

System pomija niektóre komunikaty przy skręcie, szczególnie wtedy gdy główna droga zakręca a podporządkowana biegnie prosto. Dla jadącego jednak nie jest to wcale oczywiste, że trzeba zakręcić. Bez spojrzenia na ekran urządzenia pojechałbym prosto na przykład na skrzyżowaniu przy cmentarzu Górczyńskim w Poznaniu.

Bardzo zastanawiająca jest baza danych POI. Zupełnie bezskutecznie szukaliśmy ze znajomym Zamku Książ w bazie danych. Nie twierdzę, że go tam nie ma, ale jeśli dwie osoby nie mogą go odnaleźć niezależnie od siebie przez 10-15 minut to coś musi być nie tak z urządzeniem.

Mam dużo uznania dla programistów TomToma ponieważ przewidzieli, że mogę włączyć jakąś opcję, ale jej nie używać. Tak stało się z opcją planowania dojazdu do celu na określoną godzinę. Aktywowałem ją z ciekawości, ale później planując trasy konsekwentnie odpowiadałem NIE na pytanie czy chcę dojechać na konkretną godzinę. W końcu po kilku takich odpowiedziach system sam zapytał czy ta opcja jest mi potrzebna i jeśli chcę to mogę ją od razu wyłączyć. Jakbym chciał jednak dalej z niej korzystać wskazywał także na pozycję w menu gdzie będę mógł wyłączyć ją w przyszłości. Brawo!

Jakby dla opozycji dla poprzedniego zupełnie bez sensu jest zrobiona opcja planowania podróży do konkretnego adresu. W poprzednim menu mogę wybrać czy jadę do miasta (centrum) czy pod konkretny adres. Wybieram adres bo znam ten adres. Wpisuję miasto i dalej ulicę. Jednak okazuje się, że TomTom nie ma nazw ulic dla tego miasta i w tym momencie nie mogę już zmienić opcji na tej bez adresu. Muszę się cofnąć i podawać jeszcze raz nazwę miasta (jest ona co prawdę podpowiadana). Jak naciskałem dłużej system pokazał mi kilka razy opcję „wszędzie” i już myślałem, że to jest właśnie to czego szukam, miasto bez adresu. Niestety jak się okazało wybierał nie wiem dlaczego zły punkt docelowy.

Niestety użytkownicy TomToma muszą się nastawić na brak ostrzeżeń o fotoradarach. Na trasie z Kamiennej Góry do Poznania były tylko 2 (słownie dwa) ostrzeżenia. Bazę danych specjalnie w tym celu aktualizowałem przed wyjazdem. Sprawdziłem trasę i NaviExpert pokazał na tej trasie dwa punkty niebezpieczne i osiem fotoradarów (w tym przenośne). Jakby tego było mało na mojej trasie zupełnie zabrakło obwodnicy Śremu (fakt, że niedawno oddanej, ale to już kilka miesięcy minęło!) i drogi równoległej do autostrady w Luboniu pod Poznaniem. Ta druga droga istnieje już w rzeczywistości kilka lat! Czyżby mapy TomToma były tak nieaktualne?

Przy tak dobrym ekranie troch dziwi brak asystenta pasa ruchu. Tak naprawdę chyba mapy nawet nie maja atrybutów wielopasmowych dróg. W każdym razie na ekranie tego nie widać.

Na koniec uwagi o wyznaczanych trasach. W mieście urządzenie wyznacza czasami dziwne trasy. Na przykład trasa z Piotrowo 3 na Włodkowica 2 w Poznaniu wiedzie obok Katedry. Tę trasę planowałem już z wieloma nawigacjami i żadna z nich tak dziwnie i moim zdaniem wysoce nieoptymalnie nie prowadzi. Co jeszcze dziwniejsze po kilku dniach zaplanowałem tę samą trasę i tym razem wyznaczył już trasę podobnie jak NaviExpert z wyjątkiem na początku trasy (nieco dalej). Czyżby system miał jakieś warunkowe wyznaczanie trasy?

Drugie dziwne trasy w mieście zdarzyły mi się na Świerczewie. TomTom kluczy i albo prowadzi mało uczęszczanymi dróżkami osiedlowymi (może są krótsze?) albo prowadzi głównymi na około i przez to na przykład niepotrzebnie stoi się na światłach na skrzyżowaniach na ulicy Czechosłowackiej zamiast jechać przejezdną Opolską. Myślę, że to może być jeden z powodów opóźnienia w czasie dotarcia do NaviExperta. Choć przyznaję, że te 10 procent czasu więcej w Warszawie to był bardzo dobry wynik.

9 Responses to Test nawigacji TomTom XL

  1. atomfx pisze:

    W NE też zdarzają sie kwiatki (choć dostawcą map jest IMAGIS) np stacja orlen w (woj. podlaskie, powiat Kolno) Kolno ul woj pol ( główna droga krajowa 63 ) jest prawie od 4 lat, z boku tej stacji jest market ” polomarket” darmo szukać nie ma .Następna stacja na Mickiewicza 12 lat taeż nie ma.za to W tej samej miejscowości jest stacja na ul. Kopernika. Dziwne bo nigdy takiej nie było i nie ma. Następnie na tej samej trasie NE pokazuje, że jest hotel KOZIOŁ w miejscowości Czerwone (odl od w/w Kolna 2 km) Też dziwne bo hotel mieści się trochę dalej ( niecałe 5km tak dobrze piszę i nie pomyliłem się 5 km dalej) w miejscowości Kozioł ( choć jak klikniemy na mapie w celu pobrania dodatkowych info to adres wskazuje na wspomnianą miejscowość prawidłowo.
    Kolejna wpadka to rondo w Piszu ( woj warm mazurskie) system bierze pod uwagę taką małaa drogę (kolor zielony ) a faktycznie wjazd na tę drogę nie jest możliwy zjazd z ronda, więc powinny być brane pod uwagę tylko 4 a nie 5 odnóg

  2. Rafał pisze:

    Może warto zgłaszać te błędy, mają na swojej stronie taki formularz do zgłaszania

  3. mim pisze:

    @informowanie o przeliczeniu trasy

    A mnie na przykład do szewskiej pasji doprowadza naviexpertowe „zjechałeś z trasy” i „przeliczam trasę”. W sytuacji, w której popełnię jakiś błąd (nie skręcę tam gdzie trzeba) oczekuję od nawigacji naprawienia tego błędu, a nie zawracania mi głowy zbędnymi informacjami. W ogóle, moje subiektywne zdanie na temat komunikatów głosowych w NE jest takie, że jest ich zdecydowanie za dużo. TT w tej kwestii znacznie bardziej mi pasował.

  4. atomfx pisze:

    Zgłaszałem już rok temu do NE. Na stronach mapymap (dostawca imagis ) Równierz
    odpowiedź zNE otrzymalem, że błędy przesłane do IMAGIS. A te kolesie z imagisu nawet nie raczyli odpisać czy dostali wiadomość czy nie.
    Poza tym zauważyłem że o ile w miejscowościach dane dotyczące dróg są prawidłowe
    to poza miastami czasami(częściej niż w innych systemach) poza głównymi drogami
    dane o drogach to bardzoczęsto błędna kategoria drogi błędny przebiek skrzyżowania, lub brak drogi
    Może spotkał się pan panie Rafale z opinią ze po mieście NE jest najlepszy ale poza miastem to auto pilot lub automapa ewentualnie tomtom. Nie mam pretensji do NE bo jeżeli coś mogą zmieniać to zmieniają w ciągu kilku dni. A imagis (zauważyłem zmiane) po ok roku.
    Na miejscu NE zmieniłbym dostawcę map, bo kiedyś faktycznie nie było wyboru IMAGIS miał chyba najdokładniejsze mapy a teraz inni wcale nie mają gorszych. przykład to TOMTOM jeszcze rok temu pokrycie polski to była porażka a teraz całkiem całkiem niezłe pokrycie Polski.
    Jedyne czego brakuje mi jeszcze w NE to
    1 ASYSTENT pasa ruchu ( szkoda że brak)
    2 Brak możliwości ustawienia komunikacji przez wlan(szkoda bo będąc za granicą można by zaoszczędzić w roamingu)
    3 Brak możliwości ustawienia zoomu zależnego od prędkości (uzywałem sony U 73 spróbójcie fajna sprawa)
    4 dokładność położenia adresów i pkt. POI Podobnych do (route 66 i np navigo niemylić z navigon bo to dwa różne systemy) Bo to dziwne ,ze jak wybieram (planuję) jazdę przez pkt. POI (stacje paliw) to ok 100 150 m przed stacją słyszę komunikat „pierwszy punkt pośredni, potem zawróć a potem zjechałeś z trasy(ja widzę stację i mogę dojechać ale chodzi o prestiż przy znajomych często użytkowników nielegalnego oprogramowania którzy wyznaczają bodobną trasę i testuję NE i porównują w trakcie jazdy w miastach nie ma czego porównywać ale poza często oni mają rację)
    5 brak usługi komwojażer( wiem że napewno ciężko wprowadzić by było ze względu na algorytmy) a ta usługa by się napewno przydała
    i na koniec. Wydaje mi sie że trasa krótka nie powinna mieć priorytetów czasowych (lub system powinien o to zapytać) bo z założenia trasa krótka to nie najszybsza, przecież chodzi o kilometry a nie o czas.
    Używam NE od wersji 2.(nie pamiętam jaki symbol) ale z widokiem 3d i cały czas jestem zadowolony z obsługi przez wasze działy jako jedyni jesteście, którzy dają odpowiedź na każde moje pytanie i otwartość na każdą sugestię.
    Na pocieszenie dodam ze mimo wad, błędów i niedociągnięć jest dla mnie najwygodniejszy legalny i z automatycznymi aktualizacjami( przed wyjazdem nie potrzeba wgrywać aktualizacji) a NE cały czas się rozwija mam nadzieję że kiedyś system bedzie miał wszystkie funkcje których bbrakuje użytkownikom.

  5. atomfx pisze:

    Dodatek do pierwszego mojego wpisu
    Niewiem co Imagis robi z mapami. Ale na zumi pełna wtopa wprowadzić
    Kolno woj podlaskie włączyć chybrydę i wszystko widać
    Wprowadzam żeby wyszukał dworzec i szok dworzec w innym miejscu(widać autobusiki bo zdięcie akurat idealne) z tej wysokości widać również wspomianą stację orlen(której nie ma na mapach) a po wprowadzeniu banku PKO a właściwie Bankomatu też nie prawidłowo (ach gdybym mógł zaznaczać na tych mapach prawidłowe punkty POI) ba 80% to pomyłka) tak wychodzi interpolacja
    A swoją drogą czy tylko ta miejscowość ma takie oznakowanie poi czy są i inne
    O szok różnica w prawdziwym położeniu hotelu kozioł(Według zumi a stanem faktycznym) tylko ok 7 km A niech ktoś zadzwoni z imagisu do tego hotelu i się przekona ( choć adres podali prawidłowo to Po. zamiast w koźle umieścili w kolni na ul plac wolności
    Najlepszy dostawca map to IMAGIS

  6. taomalek pisze:

    Twój tekst oraz wiele wymienionych wad świadczy o zwykłej niewiedzy.

  7. atomfx pisze:

    taomalek o jakiej niewidzy piszesz? i ojakich wadach w miejscu w którym zoomi wyświetla dworzec jest sklep meblowy, a w miejscu gdzie zumi wyświetla biedronkę jest zakłd wulkanizacyjny etc. a może A może jest funkcja komwojażer lub asystent pasa? bo jakoś nie zauważyłem.

  8. Piotr pisze:

    informacja o foto radarach jest w TomTom,
    w NE doprowadzało mnie do pasji „zjechałeś z trasy”, zwłaszcza kiedy zrobiłem to umyslnie omijając korek, TOMTOM inteligentnie wyznacza nową trasę kożystająć z nowego kieunku i co zaskujące nie zawraca mnie przy naspnym skżyżowaniu na starą drogę.
    niestety AM i NE przez nastepne kilka kilometrów próbują wszystkich sztuczek bym zawróicł na trasę z której zjechałem.

    Poza tym 2 dni temu jechałem drogą, a której był olbrzymi korek, ale niestety żaden z systemów nie był o tym poinformowany (NE i AM), nie było też tej informacji w systemie mtraffic (drogowskaźnik)

  9. 5000lib pisze:

    Czyli co, jaką najlepiej kupić?

Dodaj komentarz